Naslovna Zanimljivosti IZNENAĐUJUĆE: Ovo su namirnice zbog kojih se osećate tromo i naduto!

IZNENAĐUJUĆE: Ovo su namirnice zbog kojih se osećate tromo i naduto!

1697
0
Foto: Shutterstock

Ponekad je lako utvrditi šta je razlog za nadutost – na primer, taj obilni ručak koji ste smazali, ali ponekad je prava misterija zašto vam je stomak nadut.

“Ono što je za jednu osobu otrov, za drugu je lek. Ono što creva jedne osobe mogu da tolerišu, kod druge ne mogu”, kaže nutricionistkinja Keli Šmit.

Tačnije, nadutost može da se desi čak i kada jedete salate i zdrave grickalice. Zato je važno da znate da ne bi trebalo da izbegavate neke veoma zdrave namirnice samo zato što ste posle njih naduti.

“Ključ je u tome da ove namirnice unosite strateški. Izbegavajte da ih jedete kada imate neki važan događaj ili ste planirali da nosite neku usku haljinu”, savetuje Sintija Sas.

Ali, kada ste kod kuće i izležavate se u trenerci, nema razloga da ne jedete kokice, recimo, koje mogu da budu uzrok nadutosti. Uostalom, ta nadutost će ionako nestati do jutra.

Ako vas zanima koje još namirnice mogu da budu krivci za nadutost, evo nekih.

Žvakaća guma

Glavni razlog zašto nešto tako malo, što čak ni ne progutate, može da dovede do nadutosti? Šećerni alkoholi, kaže nutricionista Ašvini Mašru.

“Šećerni alkoholi, koji su oblik ugljenih hidrata koji se ne vare dobro, često su uzrok nadutog stomaka”, kaže ona. Šećerni alkoholi reaguju na bakterije u crevima, zbog čega dolazi do oslobađanja gasa, a zatim i nadutosti, grčeva, bola i/ili dijareje.

Neki od najčešćih šećernih alkohola koji se koriste su ksilitol, manitol, sorbitol, maltitol i eritritol, kaže Mašru, tako da možete da proverite ima li ih u vašim omiljenim žvakama.

Mineralna voda

“Mislim da je većina ljudi svesna da zaslađeni gazirani napici mogu da budu okidač za nadutost”, kaže Sas. Međutim, ono što ne znaju je da su ti mehurići koje ima bilo koji gazirani napitak takođe faktor koji doprinosi nadutosti – čak i bez zaslađivača.

Da biste utvrdili da li i vama smeta mineralna voda, Sas predlaže da nakon istog obroka jednom popijete čašu obične, a drugi put čašu mineralne vode, pa da uporedite kako se osećate.

Beli luk

Beli luk spada u grupu namirnica koje se slabo apsorbuju iz gastrointestinalnog trakta u krv, ako se uopšte apsorbuje. Zbog te loše apsorpcije, dovode do zadržavanja vode u crevima, bakterije ih fermentišu i tako dolazi do stvaranja gasova u crevima.

Kokice

Ova niskokalorična grickalica može da učini da se osećate kao da ste upravo pojeli “pečenog vola”.

“Kokice su uzrok nadutosti zbog volumena. Jedna porcija (tri do četiri šolje ili veličine tri do četiri teniske loptice) ima istu količinu ugljenih hidrata kao parče hleba, ali jednostavno zauzima više mesta u stomaku, zbog čega ćete privremeno biti naduti”, objašnjava Sas.

Pročitajte i:  Ove namirnice su bogate ugljenim hidratima a lake za varenje

Velika salata

Baš kao i kada je reč o kokicama, velika porcija salate će zauzeti dosta mesta u vašem stomaku, više nego što bi zauzeo jedan kompaktniji obrok, iako je razlika u kalorijama očigledna.

Druga stvar je i to što pojedino povrće, poput kupusa, pečuraka i luka u sebi imaju određene sastojke koji su uzrok nadutosti.

Kafa

Jasno je da, ako ste intolerantni na laktozu, ne bi trebalo da dodajete mleko u kafu. Ali i crna kafa bez ikakvih dodataka može da bude uzrok nadutosti.

“Zato što spada u kisele namirnice, ako imate osetljiv stomak, kafa može da ga iritira i dovede do oticanja, tj. nadutosti. Ako dodate šećer ili veštački zaslađivač, efekat će biti još gori”, tvrdi nutricionistkinja Sas.

Ako ipak ne možete bez kafe, gledajte da je barem konzumirate u malim količinama.

Pasulj

Ova sjajna namirnica itekako može da bude uzrok nadutosti! Međutim, nutricionistkinja Mardži Sajdel kaže da su toliko fantastičan izvor proteina, da vredi rizikovati nadutost.

Da biste smanjili nadimanje, Sajdel savetuje da pre pripreme pasulj tri puta isperete i da postepeno povećavate porciju koju jedete.

Neki tvrde i da pasulj treba ostaviti preko noći u vodi u koju ćete dodati malo čaja od nane, zatim je prosuti i isprati pasulj, pa onda pripremati.

Mleko

Koliko god da je dobro za naše kosti, može da bude pomalo “teško” za stomak.

Mnogi ljudi su intolerantni na laktozu, kasein, tako da nije uvek dovoljno samo kupiti mleko bez laktoze. A ako ste alergični na mlečne proizvode, nadutost može da bude znak zapaljenja u digestivnom traktu.

Ukoliko vam mlečni proizvodi smetaju, Šmit savetuje da konzumirate kokosovo i bademovo mleko.

Pivo

“Ako osoba ima intoleranciju na proteine, lektine ili pesticide korišćene za pšenicu od koje je pivo napravljeno, telo će reagovati zapaljenjem u telu i imunom sistemu”, kaže Šmit.

Dakle, ne umišljate ako vam se čini da nakon piva imate stomak kao Homer Simpson.

Ukoliko vam pivo smeta, to ne znači da više ne možete da “liznete” nijedan alkohol. Šmit kaže da je tekila “čista” i da od nje nećete biti naduti, posebno ako joj dodate dosta leda i limuna.

*Najbolje recepte, kulinarske savete, trikove i dijete možete pronaći i na našim Facebook stranicama – Stvar ukusa i Šta da kuvam danas?

*Zapratite Stvar ukusa i na Instagramu 

Izvor: mondo.rs

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.