Naslovna Sve o namirnicama Pasulj – čuvar zdravlja

Pasulj – čuvar zdravlja

938
0
pasulj_saveznik_u_ocuvanju_zdravlja_60286993.jpg

Iako stara poslovica kaže „prosto k’o pasulj“, ova u našem narodu veoma omiljena namirnica priprema se na sto načina. Pripada rodu mahunarki, biljnom rodu koji je po nutritivnoj vrednosti izuzetno značajan. Iako su kod nas najomiljenije bele sorte pasulja, crni pasulj je još korisniji. U njegovoj obojenoj ljusci postoji najmanje osam različitih flavonoida, uključujući antocijanin koji toj semenki daje moćnu antioksidansnu ulogu.

U njemu je ključ zdravlja
Pasulj je odlična namirnica za poboljšanje zdravlja srca. Koncentrisani je izvor prehrambenih vlakana, koji pomažu u smanjenju holesterola, folne kiseline koja snižava koncentraciju homocisteina u krvi, spoja koji oštećuje zidove arterija. Takođe, pasulj je dobar izvor magnezijuma koji je antistresni mineral, važan za rad mišića i nervnog sistema. Polifenolni antioksidativni fitonutrijenti koji su u sastavu pasulja štite holesterol od oksidacije, sprečavajući nastajanje ateroskleroze. Pasulj je dobar izvor vitamina B1, koji ima važnu ulogu u pretvaranju šećera u iskoristivu energiju, takođe je dobar izvor fosfora koji je sasatavni deo ATP molekula (adenotrifosfata), materija koje učestvuju u svim važnim životnim procesima. Odličan je izvor mangana koji štiti mitohondrije, a oni proizvode energiju i štite od oštećenja koje uzrokuju slobodni radikali.

Savršen spoj s testeninom
Pasulj izaziva gasove, jer ljudi ne mogu da svare šećere koji se nalaze u njegovom zrnu. Te šećere troše bakterije u debelom crevu i proizvode gasove. Proces se može smanjiti ako se baci voda u kojoj je bio namočen pasulj ili se baca prva voda u kojoj je kuvan. Kim, komorač i đumbir su začini posebno delotvorni u sprečavanju stvaranja gasova, a bilo koji od aromatičnih začina može ublažiti delovanje bakterija i stimulisati probavu. Pasulj sadrži aminokiselinulizin koju žitarice nemaju, a siromašan je cisteinom, metioninom i triptofanom kojima žitarice obiluju, pa je spoj pasulja i žitarica ili proizvoda od žitarica, poput testenine, odličan. Pasulj je izvrstan izvor belančevina. Samo jedna šolja kuvanog pasulja sadrži 15 grama belančevina, čime se zadovoljava značajan deo dnevnih potreba. Pasulj je takođe izvrstan izvor molibdena koji eliminiše štetne materije iz organizma. Molibden je glavni deo enzima koji je odgovoran za iskorišćavanje gvožda.

Pročitajte i:  5 korisnih saveta za pripremu pasulja

Kako ga čuvati?
Pasulj treba čuvati u hermetički zatvorenoj posudi na hladnom, suvom i tamnom mestu, gde se može održati do 12 meseci. Bilo da se kupuje na kilogram ili pakovan, važno je da nema znakova vlage ni oštećenja od insekata, da su semenke cele i nisu napukle. Kuvani pasulj može se čuvati u frižideru tri dana. Pri kupovini konzervisanog pasulja najbolje je odabrati onaj ekološki gajen koji ne sadrži dodatne soli ili aditive.
 
Nova istraživanja
Neke naučne studije pokazale su da pasulj pomaže u prevenciji raka, tako što osobe koje češće jedu mahunarke imaju manji rizik od pojave raka debelog creva, dojke, prostate i pankreasa. Velika antioksidantna moć pasulja leži u spojevima koji se zovu antocijani, a kojih najviše ima u crnom pasulju, zatim nešto manje u crvenom, smeđem i belom. Količina antocijanina u crnoj sorti pasulja gotovo je jednaka količini spomenutih fitonutrijenata u brusnicama i groždu i oko deset puta veća nego u istoj količini pomorandži. Pasulj ne sadrži gluten, pa ga mogu jesti osobe obolele od celijakije (bolesti trajne nepodnošljivosti glutena). Preporučljivo je češće jesti pasulj i radi pravilne probave, prevencije zatvora, prevencije i lečenja sindroma iritabilnog kolona, hemoroida, divertikuloze. Pasulj ima niski glikemijski indeks (GI=39), dakle sprečava brz rast glukoze u krvi, pa je time idealna namirnica za dijabetičare, kao i tokom dijete za mršavljenje.


Crni

Španski „frijoles negro“ ili crni pasulj, sve je popularniji na zapadu, a najčešće se koristi u meksičkoj kuhinji. Jeftin je izvor belančevina.

 

 


Pinto

Za njega je karakteristično šarenilo, a kada je kuvan, poprima crvenkastosmeđu boju i kremastu teksturu. Najviše se koristi u SAD-u.

 

 


Bubrežasti

Dobio je ime po bubrežastom obliku. Poreklom je iz Srednje i Južne Amerike. Ova vrsta, tamnocrvena, kod nas je najzastupljenija.

 


Lima

Engleski naziv za lima pasulj dolazi od glavnog grada Perua, gde se gaji više od 7000 godina. Možemo ga naći u prodavnicama zdrave hrane

 

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.