Naslovna Sve o namirnicama Kako da pripremite zdrave obroke

Kako da pripremite zdrave obroke

955
0
vegetables_in_steamer_1.jpg

Svaka brižna domaćica svojoj porodici želi da posluži najbolje jelo. Ipak, lepo dekorisana hrana i maštovitost nisu dovoljni. Najvažnije je pripremiti zdravu hranu koja obiluje vitaminima i mineralima. Da biste u tome uspeli, otkrivamo vam male kulinarske tajne o najboljim načinima pripreme hrane.

Dinstati ili kuvati?

Možda ste od svoje bake dobili recept koji zaheva dugo krčkanje hrane u šerpi, ali tradicionalni načini termičke obrade (recimo, kuvanje u kipućoj vodi) uništavaju vitamine C i B grupe, kao i  fitonutrijentne flavonoide, a namirnice čine “gnjecavim”. Pravilnom pripremom namirnice neće izgubiti više od 10 % hranljivih materija.

Dinstanjem (omekšavanjem namirnica u sopstvenom soku u poklopljenoj posudi), kuvanjem na pari, kratkim grilovanjem u rerni, poširanjem (prelivanjem namirnica malom količinom kipuće vode) i pečenjem poboljšaće se ukus obroka i zadržati njegova maksimalna hranljivost.

Da li ste znali da se dužim kuvanjem brokolija uništi 80% folne kiseline i 66 % flavonoida? Industrijskom preradom hrane gubi se 50-80 % hranljivih materija,a stalnim podgrevanjem hrane u restoranima najmanje 30 % hranljivih sastojaka. Zato, karfiol uvek dinstajte, brokoli je dovoljno kuvati na pari do pet minuta a riba je najsočnija i najmekša kada se brzo peče na žaru.

Evo nekih zabluda i istina o spremanju zdravih obroka:

1. Svejedno je koje ulje upotrebljavate za kuvanje i pečenje namirnica. Netačno
Koristite samo organski proizvedena ulja, posebno prilagodena kuvanju i pečenju na visokoj temperaturi ili ona koja podnose visok stepen zagrevanja, kao avokadovo ili šafranovo.

2. Ako namirnice zagore pri roštiljanju, u njima se stvaraju toksične materije. Tačno
Ukoliko pečete namirnice na roštilju, pazite da ne budu izložene direktnom plamenu. Ne smeju zagoreti, jer to omogućava stvaranje štetnih toksičnih spojeva koji povećavaju rizik obolevanja od opasnih bolesti poput raka.

3. Prilikom dinstanja umesto ulja treba staviti povrćni ili pileći bujon. Tačno
Ovim načinom kuvanja namirnice gube najmanje hranljivih sastojaka. Osim bujona, tokom dinstanja dodajte pileću kocku, ili onu od samog povrća, ali sa što manje sastojaka poput soli ili natrijumovog glutaminata. Poslužiće i malo vruće vode sa razmućenim ekstraktom kvasca.
Bujon zagrejte u tiganju od nerdjajućeg čelika. Kad počne da se pari, dodajte povrće, poklopite i dinstajte prema uputstvima u receptu (najčešće je to nekoliko minuta). Na isti način dinstajte i meso. Bujon, koji je glavni sastojak pri dinstanju, obično sadrži 1 % masti koja doprinosi izvlačenju bogatih ukusa iz namirnice. Ova mala količina masti prekrije namirnicu i dno tiganja takoda se namirnice ne mogu zalepiti za dno. Kako za bujon nije potrebna visoka temperatura, koja je inače nezaobilazna za brzo prženje uz mešanje, i kako nema zagrevanja ulja kod ove metode, ne nastaju kancerogeni spojevi koji se obično javljaju tokom pregrevanja ulja na visokim temperaturama.

Pročitajte i:  Ovo je tajna savršeno hrskave piletine iz rerne (RECEPT)

4. Jedna od najboljih i najzdravijih metoda pripreme hrane jeste kuvanje na pari. Tačno
Da biste sačuvali prirodni ukus i hranljive materije u namirnicama, dinstajte ih na pari. U šerpu ulijte 5 cm vode da provri. Dodajte povrće u mrežici. Poklopite da se kuva na pari. Pratite uputstvo – znaćete da niste preterali ako se boja namirnice nije promenila. Namirnice možete pripremiti i u stimeru (aparat za kuvanje na pari).

5. Suvo voće treba omekšati vrelom vodom. Tačno
Za bolji ukus suvog voća, stavite ga u činijicu vrele vode i ostavite da odstoji 30 minuta.

6. Pre pečenja namirnice nije dobro marinirati. Netačno
Namirnice je najbolje marinirati u smesi koja sadrži limun, luk, ruzmarin ili crni biber. Marinade koje sadrže antioksidanse mogu sprečiti stvaranje heterocikličkih amina u mesu koji uzrokuju rak.

7. Kratko grilovanje je najbolji i najukusniji način pripreme mesa i ribe. Tačno
Kod ove metode potrebno je zagrejati gornji grejač u rerni na najvišu temperaturu. Uzeti plitki tiganj, ako je moguće od nerdajućeg čelika, i ostaviti u rerni 10 minuta. Ako pečete piletinu, začinite je sokom od limuna, solju i biberom. Rešetku stavite u sredinu rerne. Ukoliko vam je draža riba, začinite je na isti način kao i piletinu, a rešetku stavite direktno ispod izvora toplote. Neke riblje filete dovoljno je peći 1-2 minuta. Crveno meso začinite solju i biberom. Kad se tiganj ugreje, stavite začinjeno meso ili ribu (ne treba dodavati ulje) i ubacite u rernu. Meso nije potrebno okretati. Pileće belo priprema se 15 minuta. Sočnije je kad se peče sa kožicom, ali je pre služenja treba odstraniti.

8. Temperatura rerne utiče na hranljivost mesa. Tačno
Govedinu s kostima pecite na 200° C,po 15 minuta svakih 450 g. Jagnjetinu bez kosti poželjno je pripremati na200° C, po 25 minuta svakih 450 g. Svinjetinu bez kosti dobro je peći na190° C, po 35 minuta svakih 450 g.

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.