Naslovna Hrana kao lek Kineska medicina: Koje namirnice odgovaraju kom tipu ličnosti

Kineska medicina: Koje namirnice odgovaraju kom tipu ličnosti

553
0
kineska_medicina_koja_hrana_odgovara_kom_tipu_105344546.jpg

Već hiljadama godina tradicionalna kineska medicina posmatra čovekov organizam i bolesti kroz filozofiju o pet elemenata. Na tome se zasnivaju akupunktura, kineski lekovi, metode opuštanja i rekreacije, ali i ishrana koja se preporučuje radi održavanja dobrog zdravlja

Ishrana bazirana na teoriji o pet elemenata podrazumeva da hrana može da ima lekovito i profilakticko dejstvo, ako se po principu jina i janga prilagodi određenom tipu ličnosti. To ne znači da morate da počnete da jedete samo kineska jela, već da ishranu individualno prilagodite, tako da se osećate dobro. To nije tako teško, jer se koriste uglavnom domaće namirnice dostupne svima.

U ciklusu elemenata
U kineskoj medicini se organi, boje, mirisi i emocije posmatraju na osnovu njihovih osobina, koje odgovaraju nekom od pet osnovnih elemenata: drvetu, vatri, zemlji, metalu i vodi. Isto važi i za namirnice. U isto vreme sve namirnice imaju termičke osobine i sposobnost da hlade, greju ili da budu neutralne. Sve to služi da se organizam ponovo vrati u ravnotežu, ako je došlo do bolesti, ili da se bolest spreči. Naš mini-test otkriće vam koji ste tip ličnosti prema zastupljenosti pet elemenata. Prilažemo vam i primer dva recepta, koji pokazuju i kako ishrana na osnovu pet elemenata može da bude ukusna.

VATRA
Ukus: gorko
Organi: srce, tanko crevo
Namirnice: jagnjetina, ovčiji sir, bosiljak, ruzmarin, matovilac, cikorija, rukola, pivo

ZEMLJA
Ukus: blag i sladak
Organi: gušterača, želudac
Namirnice: komorač, breskva, šargarepa, krompir, kupus, junetina, avokado, krastavac, med, mango

METAL
Ukus: ljuto
Organi: pluća, debelo crevo
Namirnice: kari, đumbir, beli luk, praziluk, divljač, vlašac, rotkivice

VODA
Ukus: slano
Organi: bubrezi, bešika
Namirnice: salama, parmezan, rakovi, masline, mineralna voda

Koji ste vi tip prema kineskoj teoriji?
Prema simptomima bolesti lekar tradicionalne medicine može da otkrije da li u vama ima više janga ili jina, jedne od dve energije koje treba da su u idealnoj ravnoteži. Jang nam je potreban da budemo aktivni, a jin da možemo da nađemo potreban mir nakon radnog dana.

Ko ima previše janga (vreli tip), treba da jede jela koja hlade, a dok oni koji imaju previše jina (hladni tip), treba da jedu namirnice koje zagrevaju. Kod vlažnog tipa, koji je isto posledica viška jina, treba smanjiti unos tečnosti, dok kod suvog tipa unos tečnosti treba povećati. Naš upitnik otkriva koji ste tip, a ako se po osobinama nalazite između dva tipa, poslušajte opšte preporuke za oba.

Hladni tip
– stalno su mi hladne noge
– zadnjica i butine su mi često hladni
– noću moram često u toalet
– često imam proliv
– imam česte prehlade

Ovo vam pomaže
Triput dnevno jedite toplo kuvano jelo. Treba da čuvate bubrege i da se toplo oblačite. Kupke za stopala sa đumbirom posebno će vam prijati.

Vreli tip
– vruće mi je
– imam gorušicu i pečenje u želucu
– glas mi je jak
– boja lica mi je crvena
– često loše spavam

Ovo vam pomaže
Izbegavajte kari, čili, đumbir, beli luk. Jedite povrće koje hladi, poput brokolija ili blitve. Ujutro pojedite kačamak sa sojinim mlekom, jer će vam to sigurno smiriti stomak.

Pročitajte i:  Da li znate: Koliko često treba čistiti frižider?

Vlažni tip
– organizam sakuplja suvišnu vodu
– imam gasove
– ne mogu da se koncentrišem
– jede mi se slatko
– ujutro su mi oci natečene

Ovo vam pomaže
Izbacite hleb i mlečne proizvode. Pijte čaj od kukuruzne svile. Doručkujte raskuvano sočivo i pirinač umesto kifle i jogurta. Izbegavajte previše voća.

Suvi tip
– osećam se ranjivo
– noću se znojim
– trnu mi ruke i noge
– zavrti mi se u glavi kad ustanem
– oči su mi osetljive na svetlost

Ovo vam pomaže
Treba da jedete mnogo supe i sočnog povrća, jer će tečnost iz hrane bolje biti apsorbovana od vode. Odmarajte se često. Šetajte se na svežem vazduhu, to će vam učiniti dobro.


Saveti kineske medicine

Najvažnije je da jedete što prirodniju hranu. Masti, belančevine i ugljeni hidrati (element zemlja) teško se vare. KIsele, ljute i slane namirnice, koje odgovaraju elementima drveta, metala i vode, pomažu telu da iskoristi hranljive sastojke. Sve što gušterača i želudac ne svare, nagomilava se u telu kao vlaga i ostaje neiskorišćeno. Da biste to sprečili, poslušajte sledeće preporuke:

– Redovni topli obroci od svežih sastojaka.
– Povrće samo sezonsko, najčešće u vidu salata.
– Voće samo domaće, sveže, ali i kao kompot ili dinstano.
– Pazite na kvalitet namirnica.
– Začini koje možete da koristite jesu đumbir, korijander, kim, lovor, kardamon.
– Dodajte u jela rendanu koru limuna, ako nije prskan.
– Što manje hleba
– Topla voda ili čaj za piće, bez hladnih napitaka.
– Izbegavajte šećer, slatkiše, južno voće.

RECEPTI:


Jagnjeće pljeskavice – Jagnjetina zagreva hladan tip u zimsko vreme

Za 4 osobe:
Metal – crni luk, čen belog luka, po 1/2 kašičice majčine dušice, majorana i bibera
Voda – so
Drvo – 6 parčadi ražanog tost hleba, 1/2 veze peršuna
Vatra –  350 g jagnjećeg mlevenog mesa, kašičica aleve paprike
Zemlja – 3 žumanceta, 3 kašike prezli, 2 kašike maslaca

1. Iseckati crni i beli luk, pa pomešati s majčinom dušicom, majoranom i biberom. Tost hleb natopiti vodom i ocediti. Iseckati peršun i izmešati s lukom i hlebom. Jagnjetini dodati alevu papriku, pa umešati u smesu, zajedno sa žumancima. Napraviti 8 pljeskavica i ispržiti ih na maslacu na gril tiganju.

2.  Uz to poslužiti klice i kolutove svežeg crnog luka.

 

 

 

 

 

Salata sa tofuom – Lagana salata smiriće uvek vreli tip


Za 4 osobe:
Za tofu
Zemlja – 300 g tofua, 2 kašike sojinog ulja
Metal – 2 prstohvata bibera
Voda – 3 kašike soja sosa
Drvo – 2 kašike sirćeta od jabuke

Za salatu
Vatra – glavica salate
Voda – so
Drvo – 3-4 kašike soka od limuna
Vatra – malo kurkume
Zemlja – malo žutog šećera, kašika mlevenih badema
Metal – kašičica senfa, biber
Zemlja – 1 kašika maslinovog ulja, 4 kašike sojinog mleka

1. Iseckati tofu. Kašiku soja ulja pomešati s biberom, soja sosom i sirćetom. Marinirati u tome tofu oko 30 minuta. Zagrejati ostatak sojinog ulja i ispržiti tofu.

2. Oprati i iscepkati salatu.

3. Pomešati so, sok od limuna, kurkumu, šećer, badem, biber, senf, ulje i sojino mleko. Preko salate servirati tofu preliti sosom.

Inicijalizacija u toku...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.